fredag 29 april 2011

En jobbig vecka...

... så här i pollentider!


Det är inte den enda gullvivan jag sett i år som ställer till det... utan snarare alla träd som släpper sitt pollen nu. Jag har varit helt däckad ända sen påsk. Inte kunnat vara ute och totalt orkeslös. I går blev det en tur till vårdcentralen... ja man kan kalla det tur... för sköterskan tyckte att jag skulle åka till apoteket och köpa reseptfri pollenmedicin! Jag förklarade att jag redan har astma och många mediciner... inklusive allergimedicin... som jag tar varje dag. Men först efter tre försök gav hon mig en tid... den sista hon hade för dagen så jag skulle vara glad!!

Väl där blev det fart... in i akutrummet fort som bara den och ingen undersökning utan behandling direkt. Först efter två omgångar med ventolin och kortisontabletter tyckte doktorn att han kunde undersöka mig och han förvarnade om en resa till sjukhuset och lungmottagningen. Men det hela avlöpte bra och utan den resan, men med en anmodan om en  remiss på lungröntgen till min husläkare.

Jag hade inte fattat hur dålig jag var... för vid tidigare akuttillfällen har jag haft en jobbig hosta och det hade jag inte nu. Men jag vågade inte vänta på en eventuell försämring under natten och det var tur det... sa doktorn. VÄNTA INTE utan kom hellre en gång för mycket... sa den gode mannen. Jag sa då att det inte är så lätt med den "portvakt" de har. Du ska komma tidigare sa han... du måste för det kan gå fort när man blir så dålig!

Det är himmelskt gott att kunna andas ordentligt och känna hur krafterna återkommer... men jag måste erkänna att jag hade svårt att sova i natt och det kanske inte är sååå konstigt!! Jag höll ju på att ställa till det riktigt tokigt!



Jag måste bara ge er några av de underbara vårblommor som nu finns därute i naturen bara man ger sig tid att titta på dem!!


Jag är en "krälare" med min kamera... ner på backen så ser man dem bättre.


Mitt i blomsterhavet sitter de verkligt fina blommorna, men de vill INTE titta på matte som har den där jobbiga kameran igång!!

Det var en liten lägesrapport ifrån det gula huset mellan hav och sjö i norduppland!

3 kommentarer:

  1. Det ÄR verkligen svårt att få lov att ens komma i närheten av en vårdcentral. Man skulle inte bli förvånad om de hägnade in dem med murar och satte taggtråd längst upp. Som fängelser.. men istället för att fångarna inte ska komma ut så är staketen för att eventuella besvärliga patienter inte ska komma in.

    Då kunde de sitta där hela dagarna och vara sura i telefon, bara, vårdpersonalen. Usch och fy!

    Lite raljerar jag kanske, men visst är det konstigt att man inte blir mer väl bemött när man behöver vård och hjälp?????

    Skönt att höra att du är piggare nu!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så är det på pricken!! Man undrar ibland vad den är till för... vårdcentralen. Att man måste BOKA akutbesök och när de är slut så är de slut och inte komma till AKUTEN utan remiss. Beställ tid innan du blir sjuk!
    Sov gott nu Nela!

    SvaraRadera
  3. Vad fina foton på vårblommor du har här i bloggen.
    Jag har lagt en länk till din blogg i min blogg.
    Så hittar jag hit snabbare vet du ( så inspirerade blogg vill man ju inte missa

    SvaraRadera