måndag 17 februari 2014

Lite nytt...sytt


 
 Till utmaningen Majas "Scrappiga stjärnor" såg en skapelse i blått dagens ljus! Tänka sig att det blev nåt blått!! Annemarlen har sytt en (många) "cirkelnessar" och jag nappade på hennes idé... att sen min också blev blå, som en av hennes, var mer en ren (mycket ovanlig) händelse.
 

 
Den här löparen sydde jag mest för att prova nåt för mig nytt. en av mina favoritblommor, fuchsia, pryder det rosa tyget. Den mäter 126x30cm och är sydd av fyra block. Eftersom det är måndag länkar jag även till Eva J och hennes "Visa och Berätta" som är öppet på måndagar.
 
Här skiner solen idag och talgoxarna har sjungit sin vårsång i buskarna sen tidigt i morse. Även skatornas och kråkornas mindre vackra läte ekar därute... så de tror nog på att det är vår nu. Snön är borta och ogräset har börjat växa igen. Hundarnas favoritgräs har kommit upp till deras stora förnöjsamhet. Men jag vet inte om det går att tro på våren ännu...det kan ju bli ett bakslag. Sånt har ju hänt förr!
 
Mannen i huset plågas av ischias i sitt ena ben och allt blir ju såå mycket värre när nåt drabbar den manliga delen av befolkningen om vi ju vet! Han klagar högljutt och haltar omkring med käppen. Igår gick han en tur runt backen här för första gången på två veckor. Men idag är det nog lite sämre... tror jag. Det går ju över även om det tar tid så vi hoppas på bättring snart!
 
Annars går livet sin gilla gång och lilla Hilda löper just nu och har det lite jobbigt. hon står vid dörren och vill ut och ser olycklig ut. Det är väl hormonstorm i den i den lilla kråkans kropp kan jag tro! Men även det går ju över om ett par veckor och då blir det lugnt i ca två månader för att sen bli skendräktighet.
 
Som ni se har vi mycket att se fram emot här i det gula huset!
Kram på er
Bibbi


25 kommentarer:

  1. Vilken fin cirkelnecessär! En sådan återstår för mig att sy.
    Det var en lång och fin löpare Du sytt.
    kram

    SvaraRadera
  2. En mycket snygg nesse och din löpare är också jättefin! Vi får verkligen hoppas att det inte blir några större bakslag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tyg kan göra såå mycket. Hur det blir med avsändandet av en duk i rosa för min del blir en senare fråga. Annars passar den kanske nån annanstans :D
      Blir det inga värre bakslag än lite snö så klarar vi det!
      Kram

      Radera
  3. Snygga sydda ting som vanligt! Här nere är det grått och regnet hänger i luften, så inga bakslag vill vi ha! Kram Immi

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gör så gott en kan!
      Här har vi haft sol även idag och det gör livet bra mycket soligare! Vintern får väldigt gärna vara över för den här gången!
      Kram

      Radera
  4. Gillar din härliga,scrappiga necessär! Har du ändrat mönstret lite? Den ser högre ut än den långsmala varianten jag sydde efter det mönstret. kram Katraina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du gillar den... då syr du säkert en du med! Nej... jag har inte ändrat mönstret på annat sätt en lagt till sömsmån så den väl aningen större. Det finns kanske flera mönster att sy efter... mitt är ur Annie Eikenes bok Skapa med lappar. Det är lite ovalt... en halva är 27 cm i basen och 15 .5 cm på höjden. Den ser allt lite långsmal ut på bilden i boken men blev då som min. Anne Marlen använde samma mönster.
      Vad roligt att du tittade in!
      Kram på dig.

      Radera
  5. Underbara alster du INSPIRERAR oss med idag Bibbi!!!!!!Må gott i det gula huset och TACK för du vill länka till Visa och Berätta .måndag!!Bambikramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Det poppar ut en och annan grej även härifrån... men samma kulspruta som du blir jag aldrig :D
      Kram

      Radera
  6. Har du också svårt att skapa i blått? Jag tycker det blir så fint när andra använder de där nyanserna, men själv har jag så svårt att få till något i just blått. Den här necessären är superfin, tycker jag! Och löparen också, såklart. Du är så jätteduktig på det här du, Bibbi.

    Löp och skendräktighet är sånt som ska genomlidas. Turligt nog har ju Ida en 10-månaders-cykel på det där, så det är rättså smärtfritt. Andra har tätare mellan gångerna.

    Ha det allra bäst, trots ischias och sånt elände!
    Kram å kli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... det där med blått är svårt. Jag köper aldrig några såna färger fast jag försöker hitta nåt jag gillar men det lyckas dåligt! Nessen är en liten rackare som väl lämpar sig för datasladden eller nån laddare. Löparen i rosa är ju ett stjärnskott... jag är inte rosa heller så den får nog flytta till ett annat hem.
      Hilda löper inte så ofta hon heller men skendräktigheten är nog verklighetstrogen den.

      Kam och kli till er uppe i norr

      Radera
  7. Halloj däruppe i Norduppland.
    Vad fin din necce och löpare blev.
    Och vad kul att jag inspirerade dej... det var en ren händelse att jag oxå sydde i blått... även fastän det är sällan jag syr i blått så blir det en o annan scrapsbit ändå, och tillslut räckte de till en stjärnnecce..

    Ha det gott o ta det lugnt med vårkänslorna. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du vad... när jag tittade lite närmare på din bild idag såg jag att jag använt samma tyg till foder som du men i en ljusare kulör. Jag har några ensamma blåa tyger som flyttas om med jämna mellanrum men de minskar inte.

      Mig lurar ingen det kommer mera... snö!!

      Kram till dig

      Radera
  8. Vilken fin necce du sytt. Löparen var ju jätte fin, vart hittar man mönstret till den.
    Hoppas att allt blir bra med "gubben" för visst är det så att de blir ju dubbelt så sjuka som vi.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nessen blev allt söt den... men inte så stor!
      Löparen behöver man inget mönster till...du utgår ifrån en kvadrat och märk ut mitten på den. Bestäm sen bara hur stora trekanterna (de rosa) ska vara och dela med diagonala streck över papperet eller vikningar så får du åtta trekanter att foga ihop ifrån två eller flera tyger. Var noga när du syr så det inte blir en topp av det hela.
      Lycka till
      Kram

      Radera
  9. Ohh vilken alldeles underbar nesse du sytt!! Löparen är toppen den med!
    Kram Lizzan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodu den blev ju inte så dum. Löparen går an... nån annan stans!
      Kram till dig!

      Radera
    2. Mycket snyggt med det ljusbruna mot det blå! Du kan, du!

      Då har du bara att se fram emot lite mammajobb om ett par månader! ;)

      Stackars MMG, hoppas att den onda nerven släpper taget.

      Radera
  10. Nessen är riktigt fin!
    Skendräktig - tur att man inte är hund...

    SvaraRadera
  11. Nessen är superfin och duken med. Jag syr ganska ofta med blå tyger, men oftast till någon annan än mig själv. Dräktig och skendräktig. Så var Stoja, vår schäfer som dog för ett år sedan. Hon löpte ofta, 4 ggr på ett år, så det blev bara fyra månader om året hon var skapligt lugn. (Hon gjorde skäl för sitt namn, som inte vi hade valt). Vi tog beslutet att kastrera henne sedan hon bott drygt ett år med oss och då fick vi en betydligt lugnare och mer harmonisk hund.

    SvaraRadera
  12. Din nesse är jättefin.fiffigt med 2 dragkjedjor. Duken gillar jag verklignen.

    SvaraRadera
  13. Aj, aj. Ischias gör ont. Hade detta problem för drygt en månad sedan och som gjorde att även mitt knä gick knappt att använda. Hade så ont i knät som innan operation. Sjukgymnasten gav mig några stretchövningar som var jättebra. Nu är det onda över. Mannen behöver stretcha......Flitig du är och får fram så mycket fint. Ha det gott i stugan och krya på sig L

    SvaraRadera
  14. Stretcha... är du galen? Det gör ju ont det!! Vi talar ju om en man nu vet du väl? Nej då det är allra bäst att sitta vid köksbordet... tror han. Så det kommer att ta tid innan han blir bra.
    Allt gott till er och kli till alla skäggen

    SvaraRadera
  15. Det är två jättefina arbeten som Du visar oss här.
    Jag tycker att Ditt sätt att quilta både necessären och löparen är mycket snyggt!

    Dollandesign

    SvaraRadera