fredag 5 juni 2009

Veckan i trädgården...

... har varit både oerhört varm och oerhört kall och blåsig!

Veckan började med en värme som vi hade glömt bort att den fanns... så jag plockade ut blommorna på ett bord utanför växthuset som jag brukar göra... men då i mitten på maj. Plantorna mår bättre utomhus när det blir ökenhetta i växthuset! Men de känsligaste plantorna får stanna i växthuset ännu ett tag!

Men sen kom stormen och överföll oss med full kraft... det blev kallt också... även om det inte blev frost... tack och lov! Men +7 och storm ifrån norr är absolut inte roligt i början på juni!

Våra fina klotträd... med namnet ungersk dvärgsyren... är redo att slå ut bara det kommer liiite värme. De blir bara finare för vart år som går!!

Två fina Irisar står just nu i full blom utmed garageväggen vid gången till huset! Det tråkiga med perenner är ju att de oftast har kort blomningstid... men de blommar desto villigare den lilla tid den har!
Irisen är som många andra blommor ett under vad gäller utseende... form och färg!! Den passar ju bra så här på nationaldagen... tycker jag! Men vädret lämnar en del att önska här i norduppland... inget väder att vara ute i och definitivt inte att vara i vår vackra Furuvikspark där man firat idag!! Näe... vi stannar hemma vi!!

Rosenhagtornsträden blommar också oförskräckt trots kyla regn och blåst... de är allt bra mycket tåligare än vad jag är!!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilka fina bilder ifrån din trädgård - så härligt att dosan fungerar så du orkar hålla på i trädgården.

    Det är väl helt fantastiskt egentligen vad de kommer på för avancerade grejor... elprylar inopererade i nacken som stimulerar bort värken... när man tänker på det så är det svindlande vad de kan göra idag!

    Jag är så glad att just du fick den här hjälpen - tänk på bara om du ska ut och flyga att du måste ha med dig ett intyg från din läkare att du har den där grejen inopererad, annars kan du fastna i tullen :)

    Väödret har verkligen varit hemskt större delen av veckan, men idag vågade sig solen fram hos oss, hoppas dne gjorde det hos dig med.

    Kram och klia lite på tjejerna från oss!

    SvaraRadera
  2. Jodu Bibbi! en annan får ju använda inglasad balkong i brist på tomt ;)
    Så vackert med alla dina färger på blommor som håller på att slå ut. MEN om det bara kunde få komma lite sol och värme till våra blomster så skulle jag var glad.
    Det är mitten på juni och vi använder infravärme när vi sitter på balkongen, det är fy skam ;)
    Ha det gott//Eva
    Önskar dej en trevlig Midsommar

    SvaraRadera
  3. Hej Bibbi!
    Jag kommer gärna och hälsar på dej nån dag när vädret blivit bättre.
    Ska höra med Monica om hon vill göra mig sällskap ;)
    Det blir ju buss som gäller för oss körkortslösa.........men någonstans har jag ett körkort, visserligen på symaskin ;)
    Ha det gott//Eva

    SvaraRadera