fredag 25 april 2014

Violer... det gillar jag

 
Ett litet stånd med violer kom plötsligt i dagen... men de är såå små och väl inbäddade i gräset så jag har inte kunnat känna efter och de doftar viol också.

 
De är inte planterade så det är väl nån fågel som får äran av att ha sått dem! Fast det spelar ju ingen roll hur de kommit dit tycker jag och vårdar dem ömt!
 
 
Det behövs allt en kamera med lång zoom för att få Märta att titta åt mitt håll när jag försöker få en bild på henne!

Men det lyckas inte såå länge det heller! som synes är det dags för ett besök hos frissan igen... hon är redigt vildvuxen! Hon mår bra igen vår Märta och vi håller tummarna för att det får var så framöver.

 
Hilda är inte så mycket bättre hon heller även om jag varit framme med maskinen så hon är kortklippt på kroppen. Resten ska jag ta så fort lusten helt plötsligt överfaller mig!


Hon befinner sig som vanligt mitt i rabatten  och är mer jordfärgad än svart och silver. Hon behöver badas varje dag om hon ska se ut som förebilden i hundboken och det kan jag ju inte göra om inte vill att hon ska få hudproblem! Alltså... hon får vara lite skitig ett tag till vår lilla kråka. Hon är dessutom skendräktig så det är mycket grävande nu. Och ständig koll på var jag är nånstans... jag är ju valpen hennes.


Påskliljorna blommar för fullt!                                 Den första gullvivan har slagit ut hos oss!


Körsbärsträdet håller på att slå ut .                             Musöronen på björken är redan löv.

Jag har legat på knä med näsan i rabatterna de senaste veckorna... men än återstår en hel del att göra. Idag har jag gjort i ordning på altanen och börjat med den inglasade delen. I morgon ska fönstren tvättas och gardinerna komma på plats sen är det bara att inta det hela och njuta. Det nya taket på paviljongen ska också upp på nåt sätt. Högt är det och det är ju bara jag som kan klättra... så det blir till att ta fram den höga stegen och sätta igång under morgondagen.

Sommaren kommer även i år!
Kram på er
Bibbi

9 kommentarer:

  1. Det var då de sötaste violerna! Och härliga vårbilder överlag. Men det var väldigt vad violen Märta redan blivit påpälsad - hennes päls växer ikapp med våren! Härligt dock att hon mår bra. Jag vet just inte om Hilda och jag tycker att det är god idé att du ska upp i höjden och fixa paviljongtak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodu... de finns ju här med ...om än väldigt små!
      Märtas päls lider fortfarande av den ödesdigra klippningen då pälsen fortfarande var så ojämn vi trimningen att man inte kunde trimma riktigt. Men den här gången ska det väl bli bättre!
      Det blir nog ingen klättring idag... jag åker iväg på födelsedagskalas istället! :D Men i morgon blir det... tak på!
      Ha en härlig dag!

      Radera
  2. Härliga vårbilder, ni har minsann kommit lika långt som vi här nere, skönt med värmen..Kram Immi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte riktigt lika långt tror jag för vi har så nedrigt kallt på nätterna så inget kan övernatta i växthuset än om jag inte fixar värmen. Men dagarna är kanonfina och det är ju alltid något!
      Kram och skön helg till dig

      Radera
  3. Vilka underbara foton, hos er är våren långt kommen jämfört med Österbotten där jag bor vi har också så kalla nätter.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Violer så underbart söta precis som Hilda och Märta lurviga eller ej. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är de lurviga... det kan man gott säga. Men vi gillar dem även i den varianten!
      Ha en fin valborg!

      Radera
  5. Hoppas nu att de inte smäller så eländigt mycket ikväll, Valborgsmässo-afton!

    SvaraRadera
  6. Tack du Hillevi... jag önskar verkligen samma sak!! Hoppas även att ni får en fin helg trots det utlovade mindre bra vädret!

    SvaraRadera