onsdag 27 januari 2016

Tänka sig...

... jag har sytt en ny väska!


En ny väska med ett gammalt mönster som grund... Quiltbitens "Hoboväska" från 2008. Jag har ändrat lite för att den ska passa mig! Framsidan fick en ficka som stängs med ett litet kardborrband. Väskan är sydd i kraftigt linne och fickan s tyg är ett kraftigt bomullstyg. Allt fanns i gömmorna.


På baksidan fick den en ficka som täcker hela bredden. (Jag ber om ursäkt för oskärpan i bilden)


Väskans blixtlås var lite trassligt att få dit... men det gick till slut. Om jag ska sy den igen blir det en annan lösning på den delen.


Fickor på båda sidorna inuti väskan varav två pennfickor som kan vara bra att ha så man slipper leta efter pennorna..


Axelremmens fästa mot väskan


Reglerbar längd på axelremmen kan man ju vara utan... om man vet hur lång den ska vara!

Jag hade planerat att sy den på sydagarna i Karlholm... men det hände ju andra saker så jag fick avstå ifrån det nöjet. Så jag sydde den hemma när Hilda frisknat på sig lite. Det blir inte alltid som man tänkt sig men livet går vidare ändå!

Mannen i huset frågade lite försynt hur många väskor jag behöver. Inga fler sa jag... men jag måste få sy och då kan jag ju sy mig en väska... till. Det ganska oviktigt vad det blir bara jag känner att det är roligt! Så de så!

Sånt här händer också i det gula huset...  ibland i alla fall!

Kram 
Bibbi

16 kommentarer:

  1. Så fin väska. Och så fantastiskt perfekta detaljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack... det är roligt att sy väskor! Bland mycket anat då förstås. Det finns ju en uppsjö av mönster att välja mellan och man behöver ju inte slaviskt följa dem heller. Jag känner mig rätt nöjd när arbetet är färdigt att ta i bruk.
      Ha det gott i ovädret (om det är lika hos dig som här)

      Radera
  2. Ja det är mycket viktigt att få skapa en stund då och då. Känner igen frågan också.
    Du har sytt en mycket fin väska. Hobo väskan är så "lagom" storlek på.Fint jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min livlina att sitta vid maskinen så det är jätteviktigt. Sen får mannen finna sig om han nu vill ha en glad fru :D
      Väskor är roliga projekt att ge sig i kast med och ännu roligare när det blir bra.
      Jag tittade in hos dig och ser att du nog har lite vila från bloggen just nu. Men du har sytt mycket fint så du kommer väl tillbaka hoppas jag!
      Ha det gott

      Radera
  3. Åhh, vilken ljusig vårväska, och visst kan man ha hur många väskor som helst, särkilt hängandes på dörrhandtagen:O)) Kram Immi

    SvaraRadera
  4. Jo du har så rätt... de behöver inte nödvändigtvis hänga på axeln! Men här är dåligt med dörrhandtag så jag får hänga på andra ställen :D
    Kram

    SvaraRadera
  5. Skrattar lite åt Mannen med Guldbyxornas kommentar. Haha! Men väldigt snygg blev din väska, jättefin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att kunna skratta lite emellanåt! Men visst behövde jag en ny väska?? Eller rättare sagt glädjen av att göra den!! Hilda är fullkomligt "mattegalen" Vill gärna ligga och tryna i mattes famn mellan dusterna med handdockan! Är det verkligen såå synd om henne tro?? Vad tror du?

      Radera
  6. Vilken välarbetat väska. Visst kan man ha många väskor även om alla inte behövs för användning. Det är ju skapandet som är roligast.
    :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänker jag med!! Ska det vara så svårt att förstå sig på oss kviltgalningar?
      Jag gillar min nya väska!
      Kram

      Radera
  7. Det var en fin väska med många "detaljer" på!
    Det måste kännas kul att kunna hänga en ny väska över axeln när Du går ut på byn.

    Dollandesign

    SvaraRadera
  8. Ibland behöver man ju nåt som "lyfter" en lite efter en jobbig tid!
    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Den blev ju ursnygg din nya väska! Ditt val av linnetyg och kvilttyg blev perfekt!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tänk så bra det kan bli när man hittar ett gammalt mönster och lite tyger i gömmorna! Billigt blev det ju också! Jag är jättenöjd med min nya väska.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Svar
    1. Tack... jag blir glad över att du tycker om min väska!

      Radera