tisdag 13 maj 2014

Plommonträdet blommar...

... men var är alla humlor och bin??


Utan insekter blir det inga plommon... precis som förra året blir vi nog utan dessa goda frukter.


Men i år hann jag med att njuta av blommorna i alla fall. Förra året blommade trädet utan att jag ens hann med att se det!


I en rabatt hittade jag en blommande röplister  lite under det andra som växer där. Nu gäller det att hålla ögonen öppna så man hinner med att notera allt som blommar i en rasande takt!

Jag mår bättre igen och hoppas att det inte kommer nåt mer stort pollenanfall... men risken är stor eftersom jag inte är allergisk "bara" mot björkpollen utan en rad olika sorter. Men jag hoppas att det blir lindrigare nu!

Symaskinen för en tynade tillvaro igen... precis så som det brukar bli när sommaren kommer. Fast jag har idéer om att få "Majas stjärntäcke" färdigt innan sommaren kommer på riktigt. Den som lever får väl se antar jag.

Ha gott och njut av soldagarna som kommer nu
Kram
Bibbi

9 kommentarer:

  1. Skönt att du mår bättre!

    Visst är det eländigt med allt som blommar och inga pollinerare, fast det sa visst vända nu så jag hoppas att de hinner komma och sköta sitt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo... bättre är det även idag! Jag vill ju gärna ha lite av de goda plommonen förstås... men vi får väl se hur det blir med det. Köpa... antagligen!! Men värmen vill vi ju ha nu... måttligt förstås! Det är ingen hej på mina krav!
      Ha det gott och vila nu lite!

      Radera
  2. Härligt att du mår lite bättre igen! Hoppas du har fel och aatt det kommer massor av plommon utav dessa vackra blommor.
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är kry igen men vi får väl se om det blir några plommon!! Vill ha!!
      Kram

      Radera
  3. Maken går och tittar på sitt blommande körsbärsträd, samtidigt som han suckar.
    Här är kallt, regnigt och inte alls upplagt för brummande insekter:-(
    Bra för allergin iaf;-)
    Kram på Dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det är lika kallt hos er också... men nu ska det ju bli bättre...hoppas jag så humlor och bin vågar sig ut. Jag ser dem ju långt nere i brännässlornas blommor så de finns ju där!
      Kram

      Radera
  4. Skönt att höra att du mår lite bättre! Du har alltid så vackra blombilder med och jag blir så imponerad av allt det vackra! Jag tror inte att jag som humla eller bi inte skulle sticka ut näsan i den här kylan heller, så nu får gärna värmen komma snart.
    Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag mår bra igen även om hostan dröjer sig kvar! Tack för att du gillar mina bilder... jag är ju en "fotoman" av födsel och ohejdad vana... kameran på axeln!!
      Kram

      Radera
  5. Skönt och höra att du nu mår bättre och som vanligt har du tagit underbara foton. Här har också plommonträdet blommat så välsignat vackert och jag hoppas att det blir många fina plommon, i fjol kom det så mycket frukt att vi inte ens fick i oss allt, blev att dela ut till höger och vänster

    SvaraRadera