torsdag 8 maj 2014

Pollenpaus

 
När liljekonvaljerna står redo att slå ut  i enorma mängder i våra tassemarker måste jag dra mig tillbaka ett tag! Den oerhörda pollenmängden har fullständigt slagit undan benen på mig. Jag orkar ingenting och jag menar ingenting! Det räckte inte med rinnande näsa och ögon... även huvudvärken plågar mig... men det värsta är den enorma tröttheten. Det är svårt att andas på nätterna också och musklerna värker i hela kroppen. Så det blir till att inrikta mig på sånt som absolut måste göras och försöka orka med det! Hundarnas promenader har blivit lite kortare och jag måste sätta mig och vila många gånger under turerna.
 
Jag trodde nog att det skulle lätta när det började regna idag... men så blev det inte! Så jag får finna mig i den högre maktens idéer om vad jag ska kunna och inte kunna göra... om det nu finns nån högre makt. Jag var ju så dum att jag trodde att det värsta var över för den här gången och att jag klarat mig ovanligt bra... men det var inte så!!
 

 Många av konvaljerna har kommit så långt att de slår ut när som helst och de är många den här ovanliga våren. Jag var allt lite rädd att de skulle frysa bort... men det har inte hänt.


Harsyran blommar också för fullt med sina små vackra blommor... de växer på de stora stenarna vi går förbi under vara hundpromenader.

Jag återkommer när jag återhämtat mig.
Var rädda om er.
Kram
Bibbi

15 kommentarer:

  1. Det är hemskt och jag lider med dig!
    Vila väl!
    Låt oss höras någon dag när du orkar!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maja... du vet ju hur det är du med! Jag har ju erfarenhet så jag borde ha fattat vad som skulle komma!
      Men icke! Jag kan inte annat än ta dat lugnt. Har svårt att se när jag går ut och känns som om nån skjuter små pilar i dem!! Det har jag inte känt på många år. Vi hörs när det blir lite bättre!
      Kram

      Radera
  2. Stackare! Har Du inga bra mediciner eller tar Du så att Du blir trött av dem? Hoppas på bättring för Din del!!
    Kanske allt i luften gör så att min astma känns värre?
    kram

    SvaraRadera
  3. Usch, jobbigt, jobbigt! Du får försöka njuta våren innifrån! Fantastiskt vackra bilder du bjuder på!
    Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva... nog är det jobbigt och man kan inte göra annat än att stå ut!
      Kram

      Radera
  4. Åh men, då! Jag tänkte på dig nu när det regnade, att det var bra så att pollenmängden minskade men nähä, inte då. Det har ju arit rekordår, inte sen -93 har det varit så mycket pollen. Stackare, hoppas ändå att de här dagarna med blöta tvättar bort en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kan man golvas på nåt sätt! Igår var det lite bättre... men idag skiner solen och det är 10 grader varmt så nu sätter det igång igen! Jag ska skynda mig ut med hundarna på en lite längre prommis innan ögonen börjar göra för ont igen.
      Hoppas att du har det bra!

      Radera
  5. Vackra bilder men pollen gillas inte. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att pollenet är så viktigt för allt växande!
      Hoppas att ni har det bra!
      Kram och kli till alla skägg

      Radera
  6. Är inte pollenallergisk vad jag vet, men tröttheten har jag allt drabbats av så jag kan förstå vad du genomlider.

    Kram Lizzan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tröttheten är mer än förmanade! Hoppas du snart blir bättre!
      Kram

      Radera
  7. Stackare, vet precis hur du har det. är tar jag tabletter, nässpray och inhalator vid behov och det hjälper.
    Tar du inget emot allergin?
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jotack... jag är fulltankad med både piller och spray av olika sorter... men det räcker visst inte ändå! Det blir väl ett besök på vårdcentralen om det inte lättar snart!
      Kram

      Radera
  8. Låter inte alls bra det där, man vill ju så gärna vara ute och njuta av våren och alla växter som vaknar till liv, men fina foton har tagit, ingen tvekan om saken!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju precis det jag också vill... men det blir bara att släpa mig runt med hundarna så långt jag orkar. Det blir säkert bättre når det värsta är över!
      Ha det gott i Österbotten

      Radera