onsdag 26 oktober 2011

Broderisöndag...

... en underbar dag... med 16(!)  likasinnade kvinnor. Vår lokal sväljer många med symaskiner, datorer och alla andra tillbehör... men nu har vi nog nått bristningsgränsen... borden fyllde alla utrymmen! Men som alla ju vet... finns det hjärterum så finns det stjärterum!!



Vi hade besök av Nettan ifrån Knivsta... hon har inte hittat nån grupp i sitt närområde och ville gärna se hur vi har det. Hon var naturligtvis välkommen och nu ser vi fram emot att hon kan fixa till en grupp hemma i Knivsta eller dess omgivning! Symaskinen köpte hon på Mässan och hon fick lite förklarat för sig när hon hämtade sin maskin... men ingen riktig genomgång eller nåt kurstillfälle!
Jag kan tycka att man skulle kunna få lite "utbildning" när man köper en ny symaskin... med en massa funktioner... som ju finns där för att man ska kunna använda dem!


Under dagen hade vi några verkligen flitiga tjejer som visade prov på den typiskt kvinnliga simultanförmågan... och de broderade... samtidigt som de stickade. Monica ser väldigt nöjd ut med sin prestation... eller hur?? Många... inte invigda... skulle säga att det är dubbelt slöseri med kvinnokrft... men vi ser det mer som en tillgång i vårt glada gäng!!


Inga-Britt håller på att sy nya stolsdynor till jul och det blir en del arbete då hon ska ha dynor till sex stolar!!


Carina syr ansikten till sina vetekatter! De blir jättesöta och värmande till vintern!


Julen står för dörren det har jag äntligen förstått och det gick åt mycket röd tråd under dagen... men vi har trevligt som vanligt. Jag hängde med ända till slutet på dagen och det är flera år sen jag kunde klara det. Det var knappt att jag trodde mina ögon när jag såg att klockan var fyra på eftermiddagen och att det var dags att stänga för dagen
.

Jag broderade en liten kossa som skulle sitta på en necessär och den blev senare så här. Jag provade på Agnetas knep (beskrivning till pennfack) med att sy i blixtlåset smidigare med en tyglapp i vardera änden... samtidigt som jag använde mig av det vanliga mönstret och sydde i fodret (med fickor) samtidigt som blixtlåset syddes i och dolde därmed alla sömmar. Det blev snyggt inuti och det är ju inte helt fel det heller!


Jag var ordentligt trött när jag kom hem... men  kunde ändå njuta av minnet ifrån en mycket trevlig och givande dag!

Idag blir jag verkligen tokig på alla konstiga avstånd mellan text och bilder... det blir absolut inte som jag vill ha det... men nu ger jag upp!!

9 kommentarer:

  1. Det ser rigtig hyggeligt ud Bibbi,en skøn weekend.
    Ja jeg har nu også syet et par ting med Agneta`s metode,og den er bare god.
    God dag til dig.

    SvaraRadera
  2. Supersöt necessär! Gillar tyget mycket! Bra att du testade "metoden" - den gör ett mycket bättre slutresultat, tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder! Så mycket fint ni gör!

    Och kossan... underbar! Jag ääääälskar kor! Mamma samlar på får, men själv är jag svag för kossor, jag! *S*

    Kram till dej och kli till andra! Och hälsningar till Mannen i ditt liv! *ler*

    SvaraRadera
  4. Förstår att ni hade en trevlig söndag och så fin din necessär blev! Kram

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart inspirerande inlägg!! Tack för det!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  6. Tack Bibbi! och alla ni andra för att jag fick hälsa på. Det var verkligen inspirerande och givande. har höstlov nästa vecka och då ska jag försöka fixa lite broderingar.
    //kram Nettan från Knivsta.

    SvaraRadera
  7. Trevligt att få se vad ni gör och vilken söt kossa!
    kram Gisela

    SvaraRadera
  8. Vad trevligt att träffas sådär och bara sy och prata. Och jag bor ju inte så långt ifrån Knivsta, så kanske man kunde hitta på något även om jag är mer "stickig" än "syig", men jag kan ju lära mig.

    SvaraRadera
  9. Så mycket fint Ni sytt.Nessen med kon gillar jag verkligen
    Marianne

    SvaraRadera