lördag 4 januari 2014

Mandolinen och jag...

... spelar inte så bra ihop!!


Idag var det dags för den näst sista middagen för den här jul- och nyårshelgen! Jag var igång tidigt och maten skulle vara färdig klockan 14.00 hade vi bestämt. Vi väntade tio gäster och maten var på gång när hussen tog Märta och Hilda med sig för lunchpromenaden... jag skulle slanta morötter  att lägga i stekfaten som skulle in i ugnen. Tidigare i höst köpte vi en mandolin som skulle göra vissa moment i matlagningen mycket lättare... som att just slanta morötter!!

Så den kom fram och allt gick som en dans och jag hann tänka.. att nu är det dags att använda den fiffiga grejen för att skydda händerna!! Men ojoj... vad fort det gick att skala av halva toppen på tummen!! Först kände jag inget... sen började det blöda och jag satte på ett plåster... pyttsan vad det hjälpte! Nytt förband kom på... större den här gången... maten måste ju bli färdig...innan jag hann börja blödde det igenom igen!

 
Nytt förband ett redigt ett och ... plasthandske på. Den höll i alla fall blödningen på ett ställe... innanför handsken och jag kunde få in faten i ugnen. Jag kunde skala potatisen  och skära salladen under lite vånda... det hade börjat göra riktigt ont nu! Men det blödde inte igenom och maten blev färdig.
 
Jag hade fått på ett vitt och fint förband innan gästerna kom och vi kunde ha en trevlig eftermiddag och njuta av maten som blev lyckad trots allt! Vi skrattade lite åt missödet och den mandolinen åker allt långt upp i nåt skåp den... så jag inte når åt den ens med stege!! Det får bli den gamla matberedaren hädanefter trots att den är jobbigare att diska!!
 
Nu är det lugnt och har slutat blöda... men jag misstänker att det blir svårt att hålla i saker under den närmaste tiden.
 
Annars är allt bra i det gula huset...

Kram på er och God Natt
Bibbi

17 kommentarer:

  1. Åh, Bibbi!
    Stackare! Det gör ju så ONT!!!
    Hälsar hon som "möblerade" om sitt långfinger för snart två år sedan!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det såå länge sen du skar dig... jag tänkte på det när först stod där och funderade på hur jag nu skulle göra!!
      Men du kanske kan man får tag i såna handskar som slaktarna brukar ha... såna med metalltråd i?? :D
      Snart är det bra igen!
      Kram

      Radera
  2. Stackare. Men jag måste varna för matberedaren. Jag skulle bara ta isär min och byta insats och vips hade jag skurit mig djupt i fingret. Det blev tjocka skivor i potatisgratängen, men den var klar och blodfri när gästerna kom!
    kram

    SvaraRadera
  3. Aj aj aj!
    Vi av erfarenheten så vet jag att man bara gör det EN gång.. Men tycker fortfarande att Mandolinen är ett av det mest användbara redskapen jag har i köket!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man göra illa sig så spelar nog "vapnet" inte så stor roll! Det är nog eftertanke före och försiktighet som ska till!! Men det har man ju inte tid med just då! Jag får väl öva lite då så jag kan använda den som tänkt var ifrån början!
      Kram

      Radera
  4. Mandolinen är jättebra, men man ska använda hållaren som följer med. Vis av egen erfarenhet och jag vet precis hur mycket det blöder och hur ont det gör! Tröstar dig med att skärsår läker snabbt! Kramar Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes... hållaren är nog tillkommen av blodig erfarenhet!! Ont gör det läänge... men läker fort! Så jag överlever precis som alla ni andra med samma erfarenhet!
      Kram

      Radera
  5. Åh… då var mitt sätt att städa bättre på… aj, aj, AAAJJJ! Förstod inte alls vad du menade först. Trots blodbadet ska jag nog ta och skiva till en potatisgratäng idag. Min mandolin är från sjuttiotalet (hette de så då också, tro?), orange och grann… men lika supervass fortfarande. De olika insatserna förutom skivplattan har rymt, liksom säkerhetshållaren, men jag ska nog akta mig, efter att ha sett detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dit sätt är säkrare helt klart!! De hade säkert samma namn på sjuttiotalet och säkert lika vassa... så var försiktig! Fixa till en hållare på nåt sätt eller köp en ny... så du får ha dina fingrar oavkortade!! Det gick ju bara såååå fort!!
      Ha det gott i blötvädret

      Radera
  6. Aj, aj aj, sånt som gör så ont, hoppas du är bättre idag! Jag har någon orange skapelse ifrån 70talet som man sätter runda olika riv och skär skivor i, och så vevar man runt på en vev...känns nästan tryggare än din:O)) Kram på dig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte allt på en sån som din... när jag tittade elakt på min mandolin!! Undrar just om de finns att köpa nånstans nu!
      Kram på dig också

      Radera
  7. Jag läste mandolin och undrade hur du kunde skära fingret på strängarna.
    Kan du inte ta en bild på verktyget och lägga ut på bloggen.
    Vi har en avlång sak som man kan byta blad i och en hållare med piggar men jag har aldrig hört att den skulle kallas mandolin. Vår "pryl" är tysk heter "V-Hobel" eller V-Skäraren på svenska.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är allt en mandolin du har Wivi... de går under samlingsnamnet "Mandolin"! Vass som attan och fingrarna blir lätt för korta om man inte gör som man ska... använder skyddsklossen!!
      Kram

      Radera
  8. Aj, aj,aj, och du som ska på sy-lan, hoppas att det blir bättre tills dess.
    Inga-Britt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog blev det ajaj!! Men det läker väl hoppas jag!
      Ha det gott och kram på dig!

      Radera
  9. Hej Bibbi. Evigheter sedan jag besökte din sida, Hoppas allt är bra med dig och de dina, trots den skurna fingern. Det som gör sååå ont. /Kram
    Sylvia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej själv!! Lika länge sen från det här hållet tror jag... men nu ska jag allt kolla lite om vad ni håller på med hos er!
      Ha det gott och kram till dig!

      Radera