söndag 14 juni 2015

Tiden går...

 och inget händer här!!

En liten uppdatering kommer dock nu!


För ett par dagar sen dundrade det väldigt i fönstret på förstukvisten. Jag kollar alltid om det är en fågel som råkat illa ut när jag hör en smäll i nåt fönster. Där låg vår fina lilla hackspett som kommer flera gånger m dagen för att hacka på talgbollarna. Den var alldeles borta och kunde inte hålla sig uppe eller gripa med klorna så jag höll den i mina händer och satt länge på bron och undrade hur det skulle gå med den.Jag tänkte på om den har ungar i boet som behöver båda sina föräldrar! Så försökte jag sätta den på en gren i trädet men det gick inte. Den snurrade bara runt och blev hängande upp och ner och tappade taget.

Efter en halv timme reste den sig upp och tittade yrvaket på mig och ruskade på huvudet... jag kände hur den grep tag runt mitt finger (aj aj vilka klor den har) och jag gick emot trädet igen för att sätta den på grenen och då skrek den till och flög iväg. Kanske får jag vara glad över att den inte satte näbben i mig :D

Sen väntade jag oroligt på att den skulle komma tillbaka och dagen efter kom den skrikande och landade på talgbollarna igen och en liten stund senare kom den andra också för att hämta mat. det går att skilja dem på att den ena har längre stjärtfjädrar.

Tänk att man kan bli såå glad över att ha hjälpt en fågel att komma upp i luften igen!!

12 kommentarer:

  1. Ett lyckligt slut. Jag går ofta förbi en torr gammal björk där hackspettungar tittar ut genom ett hål. Oh vad de skriker högt efter mat. Kram till er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver allt ett lyckligt slut ibland!! De kan föra ett fasligt liv de där hackspettarna men fina är de och det är roligt att de kommer så troget!
      Har du dammat av din "lilla låda" och planerat nån tur än?? Vi finns här om du kommer förbi! Det skulle vara roligt att se dig!
      Kram till er alla!

      Radera
  2. Visst är de fina! Jag har också besök och en av dem dånade in i altanrutan. Den kom till sans igen och flög efter en stund. Här käkar de mest jordnötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett elände med fönster och fåglar! Nog tar de jordnötter om de får välja... men så här på sommaren finns det ju annat att äta ute så bollarna får duga åt dem!
      Kram

      Radera
  3. Varje liv är så mycket värt... och jag förstår att det gör gott i hjärtat att ha sett lilla Hacke flyga iväg och komma tillbaka! Själv hittade jag en alldeles död liten sädesärla nedanför vårt vardagsrumsfönter när jag klippte gräs härförleden. Myrorna hade htttat den och snart var det inte så mycket kvar. Det kändes lite sorgligt.

    Ska du inte på tygköparresa snart? Du vet, att Sture lovat skjutsa mej till Gnarp isåfall. Eller, om du tar gen(om)vägen över Njurunda och hälsar på hos oss. Snart finns det ju en verklig Anledning... någon som är värd att beundras och hälsas på lite extra! *ler*

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrorna ska ju också ha nåt att äta... men det känns bättre om man hittar dem i tid så de får flyga vidare!
      Jag har inte planerat nåt just nu... men en gång i sommar blir det en resa till Gnarp! Omvägen över Njurunda är väl inte såå lång kan jag tro så det kan nog gå för sig att ta den... då får jag ju ta en titt på ert värdefulla tillskott i familjen också!
      Kram

      Radera
    2. 3-4 mil enkel resa från Gnarp till Njurunda, ungefär, är det.

      Ni är hjärtligt välkomna isåfall!

      Radera
  4. Åh, Bibbi! Att det ska till en nästan ihjälstörtad fågel för att du ska ge livstecken ifrån dig! Men underbart att du räddade honom. Det är hanen, honan saknar den röda fläcken på bakhuvudet. Ungarna som du nu också hjälpt har en stor röd blaffa mitt på skallen. Här händer det också att fåglar dångar i fönstret och i carporten har jag en öppen liten låda fylld med kutterspån där de får hämta sig.
    Tack för din stående inbjudan och jag kommer gärna någon dag efter midsommarhelgen om det kan passa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att den andra inte har nån röd hätta hade jag inte lagt märke till tidigare... men nu har jag det!! Tack för den lilla lektionen. En liten låda ska jag också fixa till för det händer ju av och till att jag hittar en medtagen liten fågel! Man ska inte ha fönster... tror jag! :D
      Så roligt att du funderar på att komma hit!! :D Det passar alldeles utmärkt!

      Radera
  5. Du är en sann djurvän Bibbi!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack... det känns skönt att hjälpa även om det "bara" är en fågel!
      Ha det gott i sköna Österbotten.

      Radera
  6. very informative post for me as I am always looking for new content that can help me and my knowledge grow better.

    SvaraRadera