lördag 22 maj 2010

Härliga dagar har vi haft...

... och hoppas på fler bara regnmolnet dragit förbi i natt!


Var ska kungsängsliljan blomma... om inte i Uppland?? Var... om inte allra helst i min rabatt??
Jag blir lika förundrad varje år... över denna blomma som lyckas med konststycket att bli rutig varje gång den slår ut!


Den är inte mindre vacker för att den är vit!

Men det finns en bagge (Lilioceris lilii) som lever på liljornas blad och blommor... den är glupsk och är förödande för alla liljor. Första gången jag såg den... tyckte jag att den var vacker med sin röda färg och lät den vara kvar... och det fick jag snart ångra! För de blev många och de åt snabbt upp mina fina liljor! Den röda färgen är väl en varningens färg... antar jag!

Pysslingkragen är en återkommande gäst i mina blomlådor... där den lyser upp tillsammans med lobelia och mina pelargonior!

I växthuset börjar det bli trångt.. men allt är väldigt sent i år. Så vi får väl se hur fortsättningen blir. Om värmen håller i sig så kanske det blir lite fart på växligheten. Pelargoniorna och dahliorna som jag övervintrat i friggeboden ser inte mycket ut för världen. Men de har fått ny jord och gödning... så de kanske sätter lite fart nu då flyttats ut i växthuset. Frostnätter kan vi väl antagligen få än... men då finns ju frostvakten... så jag hoppas att det ska gå bra!

Löjtnantshjärtana som står på var sin sida om växthusdörren börjar snart blomma och de växer så det knakar! Det är ju skönt att det är fart på nåt ställe i trädgården!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar