torsdag 13 maj 2010

Trädgården vaknar så sakta...

... men det är fortfarande väldigt kallt!

I växthuset finns mina plantor... inte på långa vägar lika många som jag brukar ha. Men omkring 500 tagetes blir det. Rävsvans, tobak, petunia och den del fuschia finns där. Jag har för tillfället delat av ytan därinne med bubbelplast... så att inte hala behöver värmas upp av frostvakten. Det är nödvändigt att ha den på fortfarande och det känns lite frustrerande när vi kommit till mitten av maj! Mina plantor har i vanliga fall varit ute sen i slutet av april ... dock med täckdukar på nätterna... men det är inte att tänka på detta år! Jag har kunnat rensa och städa upp runt växthuset i år och det är jag jätteglad över... det får bli en bit i taget så kanske jag kommer igenom allt innan det blir höst igen!

Påskliljorna blommar villigt och länge... så det finns ju ändå nåt att glädjas åt när jag går därute och fryser!

Bergenian... i familjen stenbräckeväxter (Saxifragaceae)... blommar alltid tidigt även om den är lite senare i år än den brukar vara! Den är fin att titta på lite längre avstånd... den blir lite skräpig och mindre snygg på nära håll och den tål kylan bra och blommar villigt!!

1 kommentar:

  1. Åh, jag blir avundsjuk på ditt växthus. Hos mig trängs plantorna på alla fönsterbrädor och ett tillfälligt bord under ett takfönster.

    SvaraRadera