lördag 3 augusti 2013

Varmaste dagen...

...29 grader i skuggan!


Alla våndas en sån dag... åtminstone hos oss! Hundarna flämtade i skuggan och när Mita kom vaknade de till lite. Jag orkade inte gå nån längre sträcka påpälsad med mina stödstrumpor och jeans för att dölja dem... så det blev till att packa in oss i bilen och åka till närmaste badställe för hundarna så de fick svalka av sig ordentligt. Märta hämtade pinnar om och om igen, så det blev en hel del simmande för henne. Hilda är lite feg när det gäller simningen, så hon hölls mest i kanten tills Mita lyfte ut henne en bit och hon fick simma tillbaka. Det var minsann roligt det... så hon gjorde om det flera gånger den lilla kråkan. Sen blev det lite torkande med handdukar innan vi åkte hem igen  med nöjda hundar.

Hilda fäller inte sin päls och det betyder ju att hon har en del. Det tänkte jag göra nåt åt idag... så hon hamnade på trimbordet för att först utsättas för tovutredning och ordentlig genomkamning. Det tog två timmar i värmen och jag hann klippa lite runt tassarna innan det var dags för lunchrastningen. Sen orkade mina fötter inte mer, så det får bli i morgon om allt går som jag tänkt! Hon gillade mer att bada ...helt säkert!! Så det blev en bra belöning för att hon är såå tålmodig när hon ligger på bordet!


Nu blommar det minsann i vår trädgård... både i  krukor och rabatter fullkomligt strålar blommorna! Men det gäller ju att vattna förstås... speciellt efter en sån här dag som idag! Det är en del jobb med att hålla efter och plocka bort allt utblommat och torra blad annars blir det inget att titta på. Men det tar tid då jag inte kan stå nån längre stund.

Igår ringde doktorn igen... för att meddela senaste provtagningresultatet. Sänkan är fortfarande hög, likaså värdet på de vita blodkropparna och det tyder på infektion i lederna. Så nu är en akutremiss inskickad till reumatologen i Uppsala... äntligen efter en hel månads krångel! Det ska inte ta lång tid att få komma dit enligt läkaren på vårdcentralen. Men det beror säkert på hur man ser på remissen i Uppsala... tänker jag då... bränd av alla konstigheter jag varit med om! Det känns ändå bra att ha fått nån sorts besked och en fingervisning om vartåt det hela leder.

12 kommentarer:

  1. Vad härligt med hundar som vill bada iaf lite;-)
    KM fick bära ut Zacke och ställa honom i vattnet i ca:15 sekunder så att tassarna blev våta och kyla ner honom lite.
    Tack för tipset med oxleverskivorna. De tog in dom till Arken Zoo efter att jag bett om det och de blev riktigt uppskattade!
    Jag får dåligt samvete när jag ser dina blommor!
    Mina borde fått sig lite vatten i dag, men jag bestämde att det får vänta till i morgon.
    Nu har naturen fixat det åt mig och jag är så tacksam!
    Ta nu hand om Dig!!!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
  2. Zacke lär sig ska du se... det är ju bra att de kan svalka sig när det är så här varmt. Gillar han inte att hämta pinnar som ni kastar? Våra blir väldigt upplivade av den leken. Zacke är ju så ung än så han hinner nog med både det ena och det andra tror jag. Det är bra att skynda långsamt!
    Blommorna är till för att vi ska bli glada av dem vet du väl? Oj... jag glömde att vattna några kommer jag just ihåg... men de får lov att klara sig till i morgon! Annars är det väl skrutt?
    En svalare dag önskar jag i morgon.
    Natti natti

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt med hundar som gillar att bada. Eydis är också duktig på det, simmar en tur och leker lite.Sen är hom nöjd.Tidigare hade vi en golden som skulle ligga i blöt hela tiden, inte så skoj med efterföljande eksem.

    Hoppas det går lite snabbare att komma till Akkis så du förhoppningsvis kommer under rätt behandlig.

    Ha det gott, kram till dej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundar ska bada och helst simma! De mår ju bra av det... om det inte blir eksem förstås för då blir det väldigt jobbigt.
      Det blir spännande att se när jag får komma till Akkis... det kan nog ta lite tid om jag får tro lite!
      Ha det gott du med och kramen

      Radera
  5. Visst är det varmt, men hellre det än regn! Va bra att du kanske får lite ruljans på dina vårdbehov...Så fina dina blommor fortfarande är, mina har brist på vatten:O)) Kram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det varmt... men det kan väl vara lite lagom tycker jag!
      Blommorna är alldeles väldigt fina nu... som tröst till mig kanske?
      Ha det gott och kramen till dig!

      Radera
  6. Bibbi, jag läser dina inlägg och nu hoppas jag verkligen att du får hjälp med dina besvär. Att inte må bra i värmen är inte heller så kul, jag håller tummarna här nere i småland.
    Min golden tycker inte om att bada.............. konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din golden tycker nog om nåt annat... kan jag tro!
      Du har rätt det är inte såå skönt med den här värmen... men vi ska väl inte klaga för snart är det väl slut med finvädret.
      Ha det gott i sommarvärmen!
      Kram

      Radera
  7. Stödstrumpor och jeans utanpå är väl inte den ultimata klädseln när det är nästan 30 grader…. stackars dig. Hoppas nu att de behandlar akutremissen efter dess namn.

    Jag har ju sett hur glad Märta är att hämta pinnar och grenar i vattnet! Vilken energi! Embla gjorde det gärna periodvis men var helt ointresserad mellan varven. Tänk, när Embla brukade livrädda mig ute på Gräsö! Mita kom ju på en bra idé med lilla fega Hildakråkan!

    Och, åh, vad det blommar fint hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du Hillevi... det är inte alls så skönt. Men det är bara att stå ut!
      Hundarna kan ju bada i alla fall och det är ju skönt... för dem! Märta älskar ju att hämta pinnar som du ju vet! Embla gjorde allt för sin matte hon... utom att se glad ut när du kom med kameran... precis som Märta!
      Jag har lyckats fixa flera dubbla kommentarssvar därav de borttagna (alltså inte till dig)
      Hoppas att din första arbetsdag blev en bra dag!!
      Ha det gott och klia Ankan

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera