fredag 24 juli 2009

Stormen tog...

...inte alla blommor trots allt!!

De underbara blå petuniorna finns kvar och blommar generöst... och jag blir lika gad varje gång jag tittar på dem!!

Patinerade krukor ska det ju vara... det har jag sett på tv! Men den här är självpatinerad... och det gillar jag!! Jag tycker om pelargonior och driver gärna upp massor... som jag sen knappt vet var jag ska ställa någonstans!

En vackert rosa clematis med namnet Piilu växer i en av spaljererna på pergolan och den har just visat sina fina blommor. Det finns en till som är rosa och den heter Nelly Mooser... konstigt tyckte jag... de ser ju lika ut. Men se den ena har 5 kronblad och den andra har 6... så kan det vara när man är hobbyodlare och inte trädgårdsmästare!!

Vid altanen växer det hejvilt... just nu blommar två av dem och lite senare kommer den tredje. En... den som är min absoluta favorit bland clematiserna... har redan blommat färdigt för den här sommaren.

Rosor tycker jag också om men de verkar inte gilla mig speciellt mycket... den gula bara finns där... inget namn har den... vad jag vet i alla fall!

Denna är en rest av min nogsamt planterade rabatt... för många år sedan. Den är jättefin där den står... inte helt ensam men nästan!! Våra klätterrosor gick ett otrevlig öde till mötes i stormen som drog över här och tog med sig alldeles för mycket. De har inget av sin forna glans kvar... men kommer förhoppningsvis tillbaka nästa sommar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar