fredag 12 april 2013

Ett orosmoln har lättat!!



Vi har haft ett orosmoln  som verkligen legat mörkt och tungt över oss under en tid. Men det lättade till en del idag när jag tog vår Märta till veterinären för att undersöka varför hon hostar! Det har hållit på ett tag med blivit värre allteftersom veckorna gått. Det är ingen "skrällhosta" utan mer problem med att få ut luften och det oroade oss... eftersom hon för 1½ år sen opererade bort en juvertumör... som inte var av den snällare sorten. Man sa då till oss att observera om hon  framledes skulle börja hosta!

Märta blev undersökt och sen röntgades lungor och hjärta... och där fanns inga metastaser... tack och lov... det var ju tanken på det som oroat mest. Men hon har en förändring i övre delen av bronkerna som kan vara en infektion... så nu ska hon äta antibiotika i tio dagar och sen tillbaka för kontroll och vidare undersökning om hon inte är bättre. Det kan också vara astma... som man i så fall kan behandla. En mycket tung sten föll ifrån mitt bröst vid det beskedet... även om Märta ju inte är helt frisk så kommer hon att bli kry igen. Hon ska vila och bara rastas under lugna förhållanden tills vi varit på återbesök. 

Att datorn bara inte går att starta... är väl inget man tänker på så där bara ändå?! Nä... det föll mig inte in att det kunde hända och när det var ett faktum blev jag helt tom! Jag tänkte på alla bilder och alla andra viktiga filer man har i sin dator... är de nu bara borta?? Det var ju så att min laptop inte heller fungerade... så till vida att den inte ville koppla upp sig på nätet och det är ju ganska nödvändigt.

Men det visade sig att det var "bara" grafikkortet som gått sönder på den ena och ett nätverkskort på den andra och sånt går ju att köpa. Det fixade vår vän, dataexperten, enkelt. Det är allt gott att ha kunniga människor i sin närhet när man behöver hjälp med sånt man inte begriper själv!!

Jag köpte mig en vacker lilja som tröst när jag var till affären . Nåt vackert måste man ju ha att vila ögonen på när våren inte vill komma och släppa upp snödropparna! Vi har fortfarande väldigt långt ner till dessa väna varelser här på vår tomt!

JAG VILL HA VÄRME NU!!

Ha det gott och ta hand om varandra!
Kram 
Bibbi


14 kommentarer:

  1. Nämen, åh - om detta har du inte sagt något… och jag förstår att med tanke på Embla, blev inte oron mindre. VAD SKÖNT att det bara var bronkit!

    Skönt också att du fick hjälp med att få ordning på datorerna på ett enkelt sätt.

    Nu är det alltså bara våren kvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä... det har varit lite tveeggat med tanke på det som hände med Embla ju. Du hade fullt upp ändå och vi har lite skjutit det åt sidan då det var så jobbigt att tänka på. Men så kan man ju inte göra nåt längre tag om man tror att det är allvar och det trodde vi ju att det var! Så det känns väldigt skönt nu även om lite problem ju kvarstår. Vi klarar det här!!
      Datorerna fixades ju lätt även om det tog några dagar!
      Här vräker snöblasket ner och jag gillar det inte förstås... men inte snön som ligger heller!!
      Ha en så skön helg det går att ha i detta väder!! Kli till Ankan!

      Radera
  2. Ohh så skönt att det inte var nått värre med fina damen!! Hoppas hon nu kryar sig snabbt. Här har faktiskt snön smält bort på snödropparnas favvoplats så det har tittat upp några tappra......Idag regnar det hos oss så nu ska det väl bita i på snön!!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket oro det blir när nåt blir fel med våra fyrfotingar!! Men det verkar ju som om det ska kunna ordna sig utan alltför mycket problem! Vi håller tummarna för det!
      Här vräker snön ner i sällan skådade mängder så vi får hoppas på värmen efter det här!!
      Kram

      Radera
  3. Skönt att vovven förhoppningsvis blir kryare.

    Men du!! Glöm inte att göra en backup på ditt material du har i datorn, bilder o så! Rätt som det är händer det man minst av allt vill...

    Trevlig helg. Själv så ska vi ha kurs i vår lokalgrupp, ska bli så skoj.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä... du det ska jag inte glömma... man lär sig alltid nåt av en sån smäll!
      Jag ska på broderidag i morgon och det ser jag fram emot... om det går att köra på våra snötyngda vägar förstås!
      ha en fin träff
      kram

      Radera
  4. Och inget har jag vetat om detta med Märta?! Jag förstår ju såååå väl din/er oro. Hemska saker. Desto bättre att det inte var det värsta. Fantasin har ju en förmåga att lätt skena iväg och hitta på de hemskaste tänkbara scenarior... eller, iallafall är jag utrustad med den typen av fantasi. Monster-fantasi.

    Min stationära dator går inte heller att starta. Det ligger en del bilder, inte alla, där som jag inte kan komma åt nu. Det är inte jättekul, men jag överlever. De flesta bilder har jag faktiskt lagt över på en extern hårddisk också, utifall att. Den borde förvaras på annat ställe, egentligen, i händelse av brand eller så... Men riktigt så långt har jag inte kommit i mitt "säkerhetsarbete" ännu.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monsterfantasi är ett målande uttryck för den känsla som låg över oss!! Men nu är vi lugnare igen. Men kämpar med att få i Märta hennes medicin! Ibland kan de verkligen "knipa käft"!
      Säkerhetsarbetet är inte så utvecklat här heller men måste nog bli bättre! Nu vt jag ju vad som kan hända!
      Snö, snö, snö vart vi vänder oss och det vräker ner mer!
      Ha det gott
      Kram

      Radera
  5. Ja du, det är jobbigt när det inte står bra till med våra kära hundar. Tabletter brukar jag lägga långt in på tungan och håller ihop munnen och släpper när jag märker att de sväljer. Skönt att det inte var något allvarligt. Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Tack Margareta! Du vet ju hur det är när det blir nåt fel på nån av dem! Det är minsann inte lätt att öppna munnen på Märta... hon låser den ordentligt! Men jag är en envis matte... så det hjälper inte hur hon gör i ska de där illasmakande tabletterna.
    Ha det gott ni med och hälsa! klia alla skäggen också!

    SvaraRadera
  7. Stackars er!
    En sjuk älskling är jobbigt!
    Oavsett om den är 2- eller 4-fotad!
    Rajas medicin gömmer jag i en liten osthörna eller en ihoprullad ostskiva alt.
    köttbulle!
    Tack för alla fina kommentarer du skrivit hos mig, Bibbi!
    Jag har varit så slö ett tag!
    kram//Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte varit slö... men jag har varit bortkopplad från nätet!
      Jag har kört med mortel och mosad leverpastej idag och den rara vovven åt själv! Hon kryar nog på sig igen!
      Kram

      Radera
  8. En vacker bild på en vacker blomma visar Du oss andra!
    Om jag förstår det hela rätt så är det inte helt lätt för Dig att skriva kommentarer till mig. Vet inte vad det kan bero på. Så jag vet inte hur jag ska kunna underlätta för Dig. Och jag vet inte om det även är andra som har samma problem. Hoppas att få läsa Dina trevliga kommentarer på min blogg även i framtiden, Bibbi!

    Dollandesign

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger inte upp så lätt vet du! Så jag försöker igen!

      Radera