onsdag 4 januari 2012

Så skriver vi då 2012...


... det är alltid svårt att komma ihåg det den första tiden på det nya året. Men med lite övning funkar det säkert den här gången med! 2012 ska det vara!

Två ugglor har det blivit här i mitt syrum som första alster detta år... de är sydda "In The Hoop" och det är så roligt att se hur det växer fram och att vända dem på rätan är alltid som ett trolleri... FÄRDIGT!! Jag sydde båda storlekarna för att barnbarnen ska kunna prova vilken de ev vill ha så får jag sy fler när jag vet om de faller nån av dem i smaken! De kommer hit till helgen hela bunten... och här ska lagas mat till dem alla. Då blir huset vårt fyllt till bristningsgränsen... men det är ju roligt aom alla kommer på samma gång!

Ugglornas ögon påminner nog lite om hur våra såg ut på nyåret på grund av sömnbrist och oro över våra stackars hundar...
Nyårsafton var en helvetes dag för Märta och Hilda som båda är oerhört skotträdda. Smällandet började redan vid 17-tiden här och sen höll det på till långt efter 12-slaget. Till vilken nytta kan jag undra... massor med djur blir vettskrämda och försvinner bort om de bara får en chans. Vi bor alldeles nära  Furuviks djurpark där man bedriver avelsarbete med utrotningshotade chimpanser bla. och där var det rena kaoset. De stackars djuren har ju ingenstans att fly! Våra hundar skakar i hela kroppen och "stänger av" så det inte går att nå dem hur man än gör! Att gå ut och rasta sig är inte till att tänka på så det blev ingen tur ut förrän på nyårsdagens morgonen. Vi lider med dem och kan inget göra för att hjälpa dem...det är fruktansvärt. Bara för att folk ska använda sina (i många fall) sista slantar  för att ev. se röken av dem och höra dem smälla... ju högre desto bättre!!!
Näe... om nån skulle komma på ideén att fråga mig om raketer och smällares vara eller inte vara så är svaret lätt: TA BORT HELA SKITEN FÖR ALL FRAMTID och låt djur och människor få leva utan dem !! Men... kruxet är ju att ingen frågar vad jag vill!!
Så... nu har jag fått tömma ut lite av min ilska och frustration över nyårets och sista aprils svarta baksida!
Det regnar och är 4 grader varmt så här i början på januari månad vid det gula huset mellan hav och sjö i norduppland. Men vi önskar alla en God Fortsättning på det nya året!

11 kommentarer:

  1. Ugglorna är så söta... kanske man skulle köpa dem. Har sett dem tidigare och föll direkt.

    Håller med dej om smällare o raketer. Bort med skiten... finns inte någon funktion alls med dem.

    Ha en god fortsättning på det nya året, kram!

    SvaraRadera
  2. Usch ja för smällare och djur, synd om dom stackarna. Jättesöta ugglor du har gjort:O)) Kram..

    SvaraRadera
  3. Vilka gulliga ugglor.Var hittar man mönster till sådana? Vill sy en till Inday
    Såg ett förslag att vi
    skulle sända upp rislampor istället för raketer.
    Tänk himlen upp löst av dem i stället för raketer.
    Ha det bra
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Tack... RISLYKTOR skulle allt vara nåt det. Tänk att se dem stiga mot himlen utan ett ljud... och inga skrämda skadade djur eller människor skulle de lämna efter sig!!

    SvaraRadera
  5. God fortsättning. Gillar inte heller när de skjuter raketer dygnet runt. Okej vid tolv-slaget, men bara då! Jättesöta ugglor! Undrar förstås var man kan hitta dem?
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  6. Jättegulliga ugglor. Det tycks vara mode med ugglor nu :-)
    Lotta

    SvaraRadera
  7. Är så tacksam över att ha en totalt skottoberörd hund. Nu firade vi nyåret i totalsmällarfria Mellansjö. Ingen mer än vi var ute vid 12-slaget och Ida gjorde det hon behövde i lugn och ro medan vi tvåbenta skålade i Trocadero *S*

    Ugglorna är superfina!

    SvaraRadera
  8. Du och din Symaskin, Bibbi! Så underbart fina ugglor!

    Era hundar är värre däran än Embla och jag lider så med dem och er. Nu är det i alla fall över (ja till sista april då... )

    Sen kan jag bara meddela att Matilda - tidigare kollega - , som introducerade "fickorna" till mig blev mäkta imponerad när hon såg din ordentliga kanonvariant av dem!

    SvaraRadera
  9. Det är såå roligt att ugglorna gillas även av er andra!! Jag kommer säkert att sy fler!
    Medkänslan för skotträdda hundar värmer också Tack för det!!

    SvaraRadera
  10. Jättesöta ugglor!!! vart har du hittat dom?
    Ja jag håller med dej om att TA BORT HELA SKITEN:))) Lider med dina vovvar. Mina 2 katter brydde sej inte ett dugg om att det small...men vår förre katt var livrädd. Då fick han gå ner i källaren och så satte jag på radion...för att förvilla lite. Vissa nyårsaftnar så kunde han gå ut innan 18 och kom hem 6 på morronen...det var inte kul.
    Sen är det ju inte bara hundar...utan även skogens djur.
    kram Gunilla

    SvaraRadera
  11. Du så herlige ugler :-)
    Lurer på hva slags symaskin du har, er ute etter litt informasjon da jeg ser meg om etter en ny broderimaskin?
    Koselig blogg du har.

    SvaraRadera