måndag 6 augusti 2012

En vanlig dag...

...som började med sol.


Jag kom igång bra på förmiddagen med att rensa upp lite till för den nya gräsmattan och sen sållade jag några skottkärror med kompostjord och lade på den rensade ytan... men jag får allt sålla några kärror till så det blir lite jord för gräset att växa i och för att fylla igen några svackor. Nu ska det bli snyggt utefter den sidan... åtminstone på vår sida av staketet! Rudbeckian stor i rabatten och solade sig i gott sällskap av den lila salvian.


Hon sträckte sig upp mot himlen allt hon förmådde.



Tänk att det kom dahlior till slut även den här sommaren. Fast det är flera krukor som står tomma i år... de behöver nog bytas ut om det ska bli nån blomning till nästa sommar! de är också favoriter i vår trädgård. Nackdelen med dem är ju att man måste vakta dem på hösten då de inte hål frost utan måste plockas in och stå frostfritt under vintern!


Humlorna har bråda dagar och de gillar lavendelhäckarna som jag lyckats få till med hjälp av en enda härdig planta. Det är roligt att kunna föröka plantor själv. För många år sen köpte jag 40 barrotade plantor för att göra en häck av och planterade efter alla konstens regler och INGEN överlevde vintern!! Det blev en dyrköpt lärdom det. Sen hade jag sån tur att jag hittade en planta som klarade det karga klimatet på vår tomt och den har givit mig flera hundra plantor genom åren och fortsätter än idag att leverera. Det är jag jätteglad över!


Jag är glad över att humlorna gillar de häckar jag slitit för att få att växa. Tänk bara ... lavendelhonung är nog gott det. Kanske skulle man ha några bikupor?! Näe... det får de som kan den saken sköta!

Idag fick jag bege mig in till stan och lämna tillbaka en perkulatorbryggare som jag köpte för en månad sen! Den tackade för sig i lördags på dagen en månad efter inköpet! den kostade 695:- ... var alltså inte gratis! Hutlöst dyrt tänkte jag när jag köpte den... men vår gamla trotjänare hade ju gott sönder och kaffe måste man ju ha!! Men det var inget krångel när jag kom tillbaka med den. Ett konstaterande att den tackat för sig... och jag fick en ny som var 100:- dyrare utan problem! Så det finns fortfarande ställen där man vet vad service är! Nu kan vi koka gott kaffe igen!!

Upplysningsvis kan jag tala om att det regnar hos oss!!
Ta vara på er alla
Kram
Bibbi





16 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder!
    Tänk så glad man blir när man träffar personal som är service-minded.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodu... de finns faktiskt fast man ibland kan tro att de är ett utrotat släkte!
      Kram

      Radera
  2. Håller med Wivis kommentar,
    men vill bara påminna om att man bör ta det lugnt då och då;-D!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs ovan! Vi får allt påminna varandra vi Maja!
      Kram

      Radera
  3. Du har så härliga blommor i din trädgård.
    Bättre lycka med den här bryggaren.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du... det finns en del och det gäller att hålla sig framme med kameran i rätt tid! Än funkar den nya bra... men vi får väl se hur det blir!
      Kram

      Radera
  4. Lavendel Mmmm så underbart , även hos mig har humlorna bråttom och de njuter av min lavendel och jag njuter av deras besök, ha en fin dag där i det gula huset mellan hav och sjö !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lavendel är underbart de dofter gott och är fina att se på även här uppe i norr!
      ha det gott i skåneland och klia skäggen
      Kram

      Radera
  5. Åhh, min lavendel är överblommad, det var dålig skörd på dom i år, för jag klippte ner dom grovt i våras...Kaffe måste man ju ha, tur du fick byta så lätt, lika lätt som när vår nya luftmadrass inte höll luften på natten:O)) Kram..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe du... klippa lavendel för hårt tror jag inte att man kan göra. Jag klipper ner mina helt på försommaren när de börjat röra på sig och sätter klippet i krukor sen jag repat av bladen så det bara är en topp kvar. Många i samma kruka. Sen har jag en hoper nya plantor framåt sensommaren!
      Det kanske funkar bättre att vara utan kaffe än att sova på golvet :D
      kram

      Radera
  6. Åh, åh, så fina bilder! Lavendel är så underbar, särskilt med humlor på! :) För att inte tala om färgklickarna av de andra.

    Jag har fortfarande min perkulatorknopp jag fick av er - den går lika lite sönder som hillevifickorna! Igår använde jag för första gången det andra paret, eftersom jag glömde de andra på jobbet. De är perfekta!

    SvaraRadera
  7. Fast "felvända" då förstås sen du vant dig med de första som verkligen var det!! Håller de första än ?? Det måste ha ha varit ett riktigt bra tyg i dem då! Det är bra. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välsydda, bra tyg = håller i 100 år!

      Radera
    2. 100 år är nog att ta i!! Men det är ju bra om de håller för din fart och nötning!!
      Ha det gott och klia!

      Radera
  8. Dina bilder är såååå fina!

    SvaraRadera